Damelag i eliteserien

Århundreskiftet medførte at Oppsal Basket skrittet opp i eliteserien for damer. Satsingen var svært spennende og morsom, men kostet krefter og ressurser for en liten klubb og varte derfor kun to sesonger. Etter å ha slikket sårene er nå basketen på vei opp igjen, og kan skilte med mer enn 100 aktive medlemmer.

Ved inngangen til 1990-årene besto gruppa av kun seniorlag, ett på damesiden og ett på herresiden. Tom Hongslo hadde fungert som leder av gruppa og tatt seg av det praktiske, men man så at flere måtte bidra til hvis gruppa ikke skulle dø ut. 1994 ble det dannet nytt styre med Cathrine Johnsrud som leder.

Tom Hongslo trente to guttelag født -83 på Oppsal skole, nå var det viktig å få disse inn i Trasophallen og satse på videre rekruttering. Siden basketsporten er relativt ny i Norge, er det ikke som i fotball hvor ”alle” pappaer blir trenere. I basketgruppa har det i stedet fungert slik at aktive spillere ble trenere for de yngre. Fra 1983-generasjonen skulle det vokse fram en særdeles dyktig trener Inge-Aleksander Kristiansen. Han startet sin trener karriere tidlig med Oppsals jentelag som 15 åring. Etter utdannelsen på Wang har han de siste ti årene vært både hovedtrener og assistent trener for lag i toppserien, Asker Aliens i BLNO og Ullern 56`ers i kvinneligaen, samt landslag. Han ledet forøvrig Ullern 56`ers til seriegull denne sesongen.

På jente og damsiden er det verdt å nevne Baldo Lopez og Lars Ellingsen. Baldo har vært trener i Oppsal i to perioder minigutter startet i 1989 og han startet minijenter i 1998. Disse gjorde det svært godt i sin serie. Lars var trener for junior og senere senior damer i 90 årene. Lars har spilt i klubben i flere tiår og vært en 3-poengsjager for eget lag. Lars innehar Oppsal rekorden for 3 poengere – 17 satte han i samme kamp! Ingen har vært i nærheten av å true denne siden. Med hans engasjement og stå på vilje klarte laget å kvalifisere seg til spill i 2. divisjon og her holdt de plassen i kommende år. Medlemstallet i 1998 var på 80 medlemmer.

I 1999 ble Oppsal IF kontaktet av tvillingsøstrene Monica og Bethina Beilegaard for å undersøke muligheten for et Eliteserielag på damesiden i Oppsal. Jentene kom opprinnelig fra Høybråten, men bodde nå på Oppsal. Styret tente på ideen og med god hjelp fra Oppsal IF med Allan Gjerde i spissen var troen stor på å få til en slik satsing. Klubben tok kontakt med Nina Østengen, som spilte for Høybråten, men ville gjerne være med å satse på elite i Oppsal. Det var viktig for klubben og laget og få med en så sterk spiller, og etter henne var det også lettere å få andre tent på ideen.

Elitesatsingen varte i to sesonger 99/00 og 00/01. Det krevde et enormt stykke arbeid av styret og frivillige. I serien var det lag både fra Tromsø og Bergen slik at reisebudsjettet var relativt høyt for en liten gruppe som Oppsal. Det var mye som skulle gjøres, ikke minst skaffe sponsorer. Hjemmearrangementene krevde mange folk både til organisering og sekretariat, noe som var langt mer krevende enn ved en vanlig seriekamp. Selv om det var ekstremt mye jobb var det enda mer gøy, noe som smittet over på resten av klubben.

Hovedtrener for laget var Benedict Ingthorsson, en islending med lang fartstid innen basketball. Assistenttrener var Andreas Lind, en ung gutt fra Nordstrand, som var i starten av sin trenerkarriere og aktiv spiller fra Nordstrand. Laget bet godt ifra seg, men nådde ikke helt til topps i serien. I 2001 kvalifiserte de seg til NM sluttspill og kom her på tredje plass.

Etter elite-tiden fortsatte gruppa som før. Elitesatsingen hadde tatt mye tid og krefter av mange og det er mulig at ettervirkningene gjorde at det ikke var stor rekruttering i gruppa. De yngre lagene spilte fortsatt, men når disse ble eldre kom det ikke noe nytt til. I 2008 var kun tre seniorlag og ett yngre lag igjen. I 2009 bestemte man seg for at nå var det på tide å snu denne trenden og man fikk nye tanker og visjoner om fremtiden til Oppsal Basket.

Foran hver høst ble det delt ut lapper om basketskole til skolene i nærområdet og barna strømmet til. Mange spillere fra seniorgruppa har virkelig brettet opp armene og trådt til i styreverv og som trenere. Medlemsantallet har i skrivende stund passert 100 og rekrutteringen ser ikke ut til å stoppe.

Basketgruppa har mange visjoner framover. I tillegg til rekruttering jobbes mye med opprustning av gamle Trasop-hallen. Det er en del ting, både med hensyn på utstyr og banemerking som er prekært og Oppsal Basket håper å få dette på plass sammen med Kommunen og Oppsal Arena, slik at det blant annet kan arrangeres miniturneringer og andre basketaktiviteter.

Gruppa har gjennom årene hatt forskjellige arrangementer som foreldrekvelder, julebord for senior, natt-turnering for de yngre, ungdomsfest og venners venner fest, da selvfølgelig med ball! Målet er å skape et godt miljø for alle, noe som prioriteres høyt. Gevinsten ved å ha yngre lag i alle aldre for utvikling av spillere er stor, og det er et mål og fortsette med dette.   Bak fra venstre: Eliteserielaget som rykket opp ved århundreskiftet:

Bak fra venstre: Tone Brox Eilertsen, Marianne Heiberg, Eva Susnjar, Vibeke Fantoft, Nina Østengen og Andreas Lind. Foran fra venstre: Hege Kristiansen, Bethina Beilegaard, Monica Beilegaard og Grete Bratterud.

Basket-Gutter 1999

Basket-Gutter 2000-2001