Oppsal inntar Europa

Seire mot to av verdens absolutt beste klubblag: rumenske Steaua fra Bucuresti og sovjetrussiske MAI fra Moskva går inn blant norsk herrehåndballs største klubbragder.

Oppsals lag foran kampen mot mot MAI i Moskva.

Året etter slaget mot Gummersbach, forsøkte Oppsal seg på nytt i Europacupen. Etter knepen seier over det polske laget Slask Wroclaw, ble et annet storlag, rumenske Steaua trukket som motstander i 2. runde. Militærlaget Steaua besto av så godt som bare verdensmestere fra Romanias VM-lag i Frankrike i 1970, blant annet ballartisten Christian Gatu og verdens beste skytter Gheorghe Gruia.

I rumenernes hjemmebane Halle de Victoire – Seiershallen – fikk Oppsalgutta en solid leksjon håndball med utklassingssifrene 21-9 som sluttresultat. Klasseforskjellen var åpenbar, og ingen ventet at Oppsal heller skulle ha noen sjanse på hjemmebane. Men i Messehallen slo Oppsal grusomt tilbake og viste at «verdens beste klubblag» knapt kunne sies å ha verdens beste forsvar mot Allan Gjerde, som satte inn 6 scoringer, blant annet en frekkis fra egen banehalvdel. «Oppsals 14-13 gav oss troen tilbake på norsk håndball», skrev avisene.

73/74-sesongen ble enda mer ærerik. Oppsal banket først Kyndil fra Færøyene og så sveitsiske St. Otmar før franske Dijon måtte si takk og farvel i kvartfinalen. I semifinalen trakk Oppsal tittelforsvareren i europacupen, MAI fra Moskva, som fikk sjokk i Ekeberghallen da Oppsal foran 2.500 elleville tilskuere spilte over evne og vant 13-10! «Denne Bye, som vi kjenner fra før, spilte jo fantastisk i mål i 2. omgang», sa en sjokkskadet sovjetisk trener etter kampen. En tabell over de tre siste E-cupsesongene samlet viste at MAI lå på toppen, men med Oppsal som en god nummer to foran Gummersbach!

Jan Wangen skyter. I vrimmelen finner vi også Geir Røse, Allan Gjerde og Odd Sønsterud – alle med mange landskamper.

Foran returkampen i Moskva herjet håndballfeberen, og Oppsal chartret to Tupolev-fly med 100 supportere i hver. Turen var en fantastisk begivenhet, men denne gangen var heltene sjanseløse, og russerne vant sikkert 22-13. Oppsals beste var atter en gang Allan Gjerde.

I 75/76 var det enda en gang klart for e-cup. I cupvinnercupen slo Oppsal lett ut først et islandsk og deretter et belgisk lag, før de skulle møte Granollers i semifinalen. Den gangen var det kun ett lag fra hvert land som fikk være med i de europeiske cupene, så nivået var steinhardt. Alle husket utklassingen av Granollers fra fire sesonger tilbake – dessverre – dermed klarte Oppsal å tape13-15 hjemme. Da hjalp det lite at gutta klarte glimrende 13-13 i Spania. Klubbens største sjanse til å nå finalen i Europacupen var spolert.

Etter dette var Oppsal kvalifisert for deltagelse i de forskjellige Europacupene hele fem ganger. To ganger måtte laget trekkes av økonomiske årsaker. Selv om laget i 1979/80 ble slått ut allerede i 2. runde, var det likevel denne sesongen som brakte det beste sportslige resultatet. Meget sterke Partisan Bjelovar fra Jugoslavia var motstander. Borte klarte laget sterke 23-27, og forhåpninger om avansement var absolutt til stede. I Ekeberghallen var da Oppsals gutter også oppe i 11-7 ledelse før det sprakk mot slutten. Sluttresultatet ble 17-17. 2000 tilskuere overvar kampen.

Mange sterke spillere bidro til Oppsals sterke prestasjoner i Europa. La oss bare nevne dem som startet ballet ved å slå Granollers i Trasophallen høsten 1971 med utklassingssifrene 20-10: Pål Bye, Arne Chr. Sønsteng, Torstein Hansen, Jan Andersen, Kristen Grislingaas, Roger Hverven, Per Nilsen, Geir Røse, Jan Berg, Terje Nilsen, Allan Gjerde, Arild Hansen, Jarle Mathiassen, Roy Vraalsen og Per Ringså. Lagledere var Bjørn Hvidsten og Kjell Johansen. Med unntak av annenkeeper Sønsteng og lagleder Hvidsten, fikk samtlige 12 med seg landskamper – ni av dem A-landskamper, til dels mange, i en periode der herrelandslaget hadde noen av sine aller beste resultater. Allan Gjerde ble også landslagskaptein, som den eneste fra klubben.

Ett av mange lagbilder av guttas storhetstid tatt i 1971.

Norges beste håndballag gjennom tidene?  Allan Gjerde var den eneste oppsalspilleren som har vært kaptein på det norske herrelandslaget over tid.  Jan Wangen i kamp mot Partizan fra Jugoslavia.