Minneløp for alltid…

I 1984 ble det aller første «Knut Valstads minneløp» arrangert på Øgården, en av de fortsatt bebodde plassene godt inne i skogen mellom Nøklevann og Elvåga. Blant nesten ett tusen deltakere hadde arrangørklubben to klassevinnere: Tullik Valstad æret sin avdøde manns minne i D55, mens Heidi Byom vant D1012 som forløperen for en ny generasjon løpere.

Aftenposten avsluttet sitt referat fra minneløpet på følgende måte:

«Arrangementsmessig sto Oppsal IF distansen først ut. Med Jan Sv. Edstrøm og Tore Sagvolden som løypeleggere ble det som vanlig kvalitet over hele linja. Det ble kort og godt et løp som var Knut Valstads minne verdig.» Referenten kjente selvsagt godt til Oppsals lange tradisjon som arrangør av store o-løp, ikke minst da klubben i 1972 arrangerte NM-uke med alle mesterskapene for seniorer og juniorer over ei hel uke.

Knut Valstads minneløp ble innstiftet åtte år etter at orienteringspioneren døde så altfor ung, og har siden vært en årlig begivenhet. Allerede i 1986 ble minneløpet utvidet til et to dagers løp, der 15-stafetten ble arrangert første dagen.

Heidi Byom, og kanskje i enda større grad storesøster Lise, tilhørte den store generasjonen nye løpere født rundt 1970. Dessverre falt mange av lasset igjen som juniorer, men Lise Byom fortsatte å forsvare Oppsal som senior sammen med løpere som Vibeke Steen, Bent Erik Skaug og Olav Nedrelid. Byom-søstrenes far Odd ledet på sin side Oppsal Orientering fra 1989 til 1998. Et godt samhold og miljø mellom ungdommene i klubben smittet sånn at også løpere utenfra begynte å løpe for Oppsal.

Etter tusenårsskiftet ble Oppsal blant annet representert av en sterk generasjon jenteløpere født tidlig på 80-tallet , mange med foreldre fra orienteringsmiljøet. Spesielt Jorid og Guro Flatekval gjorde det veldig bra allerede som juniorer. Jorid kvalifiserte seg flere ganger til VM, og Guro deltok også i Nordisk mesterskap i terrengløp. Hun har dessuten vunnet tøffe motbakkeløp og «Råskinnet». (Historien om Guro kan leses under Friidrett)

Senere har det vært begrensede resultater i elitesammenheng, men innimellom kommer stadig nye talenter og viser seg fram. Klubben har godt rykte for sitt gode miljø og helstøpte arrangementer – især 15-stafetten og Knut Valstads minneløp, for ikke å snakke om kjempearrangementet av O-festivalen i 1998 med tre løp etter hverandre fredag, lørdag og søndag.

I 2011 ble disse arrangementene avholdt på sletta under restene av den tradisjonelle Bjartbakken, med et yrende liv begge dagene. Antall årsklasser var imponerende, med aldersmessig spredning fra 10 til 75 år for damene og 10 til 85 (!) for herrene.

Oppsal havnet langt bak på 15-stafetten, det er kanskje en del av gjestfriheten som vertskap. Men kanskje finnes nye versjoner av treningskameratene Tore Sagvolden eller Yngvar Christensen blant deltakerne i de yngste klassene, og som trekker hverandre til gull? Kanskje ser vi en ny kreativ «Stakan» som vil revolusjonere orienteringssporten? Kanskje noen finner hverandre i løypa og lover hverandre troskap, som Tullik og Knut Valstad, Anne Grete (Tangerud) og Henry Johansen eller Bjørg Ingunn og Anders Fjogstad. Eller noen kommer opp med noe fullstendig nytt som ingen hittil har tenkt på – og som vil fylle et helt kapittel i Oppsals neste jubileumsbok?

Det kan være hvem som helst, for eksempel Anniken Eriksrud Karten, 3. plass D13-14; Reidun Haarr Johansen, 2. plass D13-16C; Lavran Thorstensen, 10. plass H11-12; Einar Lund West-gaard, 7. plass H11-12N eller Are Wigaard, 10 plass H13-14, bare for å nevne en håndfull. Eller det kan være en liten pjokk som sto ved målseilet og beundret de store, eller kanskje er ikke vedkommende påtenkt ennå? Men skauen ligger der, og hvem vet hvem som kommer til å delta i Knut Valstads minneløp i 2020 eller 2084?

Både unge og gamle deltar i Knut Valstads minneløp. Eldste klasse var M85 med to deltakere. M80 var etter sigende langt sterkere.

God innsats i det årlige minneløpet som er kalt opp etter en av Oppsal Orienterings grunnleggere.