Ny giv på Hornsjø

«Jeg gleder meg like mye til Hornsjøsamlingene som til julaften», sa sjuåringen som trakk dyna over hode og knapt tok en pustepause før søvnen fikk tak.De årlige samlingene på Hornsjø er varemerket – ja selve limet i Oppsal Ski. I jubileumsåret kan skifolket melde om ny giv med hele 80 glade deltakere!

Etter barmarkstening og tunge økter med rulleski utover høsten har klubbens sesongåpning i alle år vært markert med en skisamling i november eller desember. Snøen har da ofte ikke lagt seg i lavlandet, så man må over 800 meter for å finne snøføre. Skigruppa har opp gjennom historien vært i Kongsberg, Lillehammer, Nordseter og andre plasser.

De siste årene har imidlertid Hornsjø Høyfjellshotell vært samlingsstedet. Så populært er dette stedet at skigruppa de siste 17 årene også har hatt en familiesamling her i begynnelsen av februar.

Samlingene gir ikke plass for de store prestasjonene, men gir rom for juniorløpere, unger og ivrige foreldre med vekt på skiglede, underholdning og kos.

Hornsjø ligger 883 meter over havet på Øyerfjellet, 33 kilometer fra Lillehammer. Den gamle storheten er fra 1876 og var i sin tid landets største høyfjellshotell. Her finnes både svømmehall og badstue, dessuten rikelig med plass. Hotellet eies av en stiftelse og satser mye av driften om vinteren på skigrupper fra hele Østlandet.

For å komme opp om vinteren må ofte kjettingene tas i bruk opp fra Øyer og det har utspilt seg enkelte dramaer i bakkene før man endelig har kommet seg opp til et storslått og litt skremmende «månelandskap» i 800 meters høyde. Men vel framme kommer man til et hotell der skiungdommen kan storme gjennom ganger uten at noen klager. Her er det høyt under taket og fritt fram for hylene og leken og humoren som det ellers bare er plass til ute i skogen.

Høyfjellshotellet har således blitt klubbens samlingsarena for skiglede.Her samles ekte skiminner og skiglede. Her samles de voksne og utveksler skierfaringer, og støynivået er høyt når de store gutta samles i smørebua utpå kvelden for å preppe skiene. Støyen blir ikke mindre når en på lørdagskvelden samles til underholdning og fest. Skiglede er også å ha det kjekt sammen.

Glad gjeng på Hornsjø – godt bilde på den nye given som råder i Oppsal Ski.

Skibandy – en god måte å oppøve balanse og samtidig en morsom og annerledes måte å trene på.