Siste storløper – Guro Flatekval

«Det er ikke ideelt å være den eneste i mitt slag i klubben, men jeg trener en del sammen med orienteringsgruppa, for det var der jeg startet. Så er det også herlig å representere Oppsal, jeg vokste jo opp her og har mange gode minner fra idrettslaget», sier Guro Flatekval.

«Guro Flatekval er den siste friidrettsutøveenr i OIFs 100-årige historie som har representert Norge internasjonalt», forteller Rolf Otto Brekke:

«Guro startet karrieren i orienteringsgruppa i OIF og fortsatte i Bækkelaget. Hun ønsket imidlertid å utvikle seg videre som løper ved å delta i friidrett og representere OIF i denne sammenhengen. Hun har også utviklet sin utholdenhet over lengre distanser gjennom deltakelse i turrenn på ski.

I 2005 ble Guro kretsmester i terrengløp i jenteklassen 18-19 år og fulgte opp med sølv i Norgesmesterskapet i terrengløp lang løype. Guro vant ungdomsmesterskapet på 3000 m bane med tiden 10.01,27 som var ny klubbrekord for junior og senior. Hun ble også nr. 6 i Norgesmesterskapet på 3000 meter bane og nr. 10 i Nordisk mesterskap terrengløp som ble avholdt i Finnland.

I 2006 ble terrengløpskarrieren fortsatt med bronse i Norgesmesterskapet lang løype og en fjerdeplass i Nordisk mesterskap lang løype. Forbedring av klubbrekorden ble det også dette året med førsteplass i Norway Games 3000 meter jenter 18/19 år med tiden 9.55,2.
I 2007 ble det en 10. plass i NM terrengløp.
2008 startet med å representere klubben i Birkebeinerrennet på ski hvor hun ble nr. 5 i klassen 20-24 år med en tid som ville ha gitt 10. plass i eliteklassen. I Norgesmesterskapet i terrengløp for kvinner senior ble Guro nr. 4 og fortsatte med 1. plass i Birkebeinerløpet og Råskinnet det året. Motbakkeløp passer godt for en orienteringsløper som Guro noe hun beviste ved å bli nr. 2 i Norgescupen for U23. Det var bl.a. på grunn av seier uansett klasse i Tryvann opp som er 5,4 km og går fra Midtstua til Tryvannstårnet.

I 2009 fulgte Guro opp bakkeløpingen ved å vinne Norgescupen motbakkeløp sammenlagt. Det inneholdt 3. plass world cup Skåla opp og 1. plass i Fanarokken opp som er de to største bakkeløpene i Norge. Det ble også en 3. plass i NM terrengløp og 7. plass i Nordisk mesterskap terrengløp. I Nordisk mesterskap ble det for øvrig også sølvmedalje til det norske laget», opplyser friidrettsgruppas leder Rolf Otto Brekke.

- Jeg har ikke fått løpt så mye i 2010 og 2011-sesongen. Lårene mine stivner så fort, noe som skyldes mye eller feil trening, forteller Guro Flåtekval, som imidlertid regner med å være klar igjen til 2012-sesongen.

- Tidligere har jeg telt på knappene i forhold til å bytte klubb for å få et større treningsmiljø, men siden Oppsal IF er 100 år i år, skal jeg jammen fortsette å representere klubben også i denne sesongen, forsikrer den stolte Oppsal-jenta.

Utsikt: Guro nyter utsikten på toppen av Saudehornet. (Foto: Nordstrand blad)
August 2009: Guro Flatekval fra Oppsal taklet de tøffeste motbakkene best i Tryvann Opp. Her er det toer Christina Bus Holth som må slippe 21-åringen. (Foto: Nordstrand blad)