Nok en magisk 800-meter

«Spenningen var på høykant da jeg varmet opp til løpet. Stemningen var fortettet. Jeg husker at haren passerte på under 50 sekunder på den første runden. Feltet var godt samlet inntil det gjenstod 200 meter, da rykket de aller beste fra. Jeg løp inn til ny pers på 1,47,5, som også var ny klubbrekord.»

MORTEN JURS OM SIN FANTASTISKE 800-METER PÅ BISLETT, JUNI 1984

Feltet under Bislet Games denne junikvelden besto av verdens beste 800 meter-løpere pluss Morten og et par andre norske løpere. Klokka var halv elleve, tribunene var stapp fulle og alle ventet på Sebastian Coe, den aller største stjernen i feltet. Londongutten var den gang på høyden av sin karriere, han tok gull på 1.500 og sølv på 800 både under de olympiske leker i Moskva i 1980 og i Los Angeles i 1984.

I 1981 satte Coe sin berømte 800-meterrekord på 1.41,73 den som skulle stå som den aller ypperste tid i verden i 16 år. Mot en slik celebritet fikk altså Oppsalgutten bryne seg, engelskmannen vant oppskriftsmessig, men Morten Jurs tid ble like vel lagt merke til i friidrettsmiljøet. For Oppsal-historien kan prestasjonen best sammenliknes med Rolf Brekkes duell mot Ben Eastman på samme arena 50 år tidligere.

Ti år tidligere hadde fjortenåringen meldt seg inn i Oppsal, der han startet både med friidrett og langrenn. Da hadde han allerede drevet konkurranseidrett i fire år. Opprinnelig var håpet å bli en god skøyteløper, men da kneet sviktet ble de blanke jernene lagt på hylla. Friidretten fristet etter hvert mest, og det skulle vise seg å bli et klokt valg. Av klubbens trener Thor Lyder Andersen lærte han å være tålmodig. I en så krevende idrett er det bare en vei ved siden av et stort talent, og det er å bygge stein for stein.

– Treningene foregikk på Trasopbanen og i Godliaskauen. I tillegg trente vi motbakker opp mot Østmarksetra og 1000 meters intervaller ved Ulsrud T-bane stasjon. Som yngre deltok jeg i enkelte store barnestevner som Donald Duck-mesterskapet og Vesta Hygea-lekene uten å hevde meg så veldig bra. Det var allikevel en stor inspirasjon til å bli bedre, husker Morten.

I 1980, mens han avtjente militærtjenesten kom gjennombruddet i seniorsammenheng. Morten kvalifiserte seg til finalen på favorittdistansen 800 m mot alle odds. I finalen tro han til for fullt og overrasket seg selv og andre med å bli tildelt bronseplassen.

Året etter fikk han idrettsstipend ved University of Wyoming i Laramie. Trening og studier til siviløkonom passet Oppsalgutten perfekt.

– Etter endt militærtjeneste begynte resultatene å komme. Jeg forbedret meg jevnt fra 1980 til 1985, trente fra 7 til 12 ganger i uken og oppnådde mine beste resultater i 1984 og 1985, forteller Morten.

Jurs etablerte seg i Norgestoppen og ble der i flere år. Fra 1980 – 1986 ble det en bronse og fire NM-sølv, dessuten ett gull i innendørs-NM og bronsemedalje i Nordisk, pluss en håndfull landskamper. Den konkurranseglade gutten løp om sommeren i Norge, Sverige, Danmark og England, og byttet til USA i vinterhalvåret.

I 1985 ble Morten tatt ut til å representere Norden i landskamp mot Russland. Her dro Norges andre løper, Bo Breigan opp feltet, og førsterunden gikk på 50,9 sek. Da 120 meter gjensto forserte Morten. Knuffing oppsto i feltet, og etterpå skrev pressen at Oppsalgutten ble hindret. Likevel ble det årsbeste på 1.48,12 og femte plass i feltet.

Av andre høydepunkt, kan foruten duellen mot Seb Coe på Bislet i 1984 blant annet nevnes norgesrekorden på 4×800 meter stafett sammen med Bo Breigan, Espen Borge og Åge Henriksen med 7.22,6, en rekord som i skrivende stund fortsatt står! I 1985 vant han også favorittdistansen i det amerikanske studentmesterskapet Western Athletic Conference Championship.

– Friidrettsgruppa i Oppsal med Thor Lyder Andersen og støtteapparatet i spissen, har betydd veldig mye for min karriere, sier Morten. Det var et uformelt miljø, men allikevel seriøst og motiverende. Jeg gledet meg til fellestreningene som igjen motiverte meg til egentrening. Thor Lyder fulgte opp slik at jeg fikk kontinuerlig feedback. Han var også en svært god støttespiller i perioder med motgang. Oppsals gode miljø betydde mye for meg, og jeg ser tilbake på tiden i Oppsal med stor glede og entusiasme. Det jeg lærte gjennom idretten har også betydd mye for min karriere i næringslivet, avslutter Morten Jurs.

NM i friidrett. 800 m.Bo Breigan (145), Morten Jurs (4 ), Frode Hansen (17 ) og Lars Sten ( 190) i aksjon. Foto: Erik Thorberg / NTB SCAN- PIX