Fire blad Østreng

«I fritida var vi brødrene med på å jage kuer på Etterstadsletta. Der var det også travbane, og det ble sparket fotball. Vi hadde en onkel som spilte for Bjart. Slik kom vi i kontakt med klubben.»

BJØRN ØSTRENG HUSKER TILBAKE TIL FØR KRIGEN

Familien Østreng flyttet inn i Granhekkveien på Bryn i 1934, da tvillingbrødrene Arne og Bjørn var seks år gamle. Gutta begynte på Østensjø skole, der de fikk følge av lillebrødrene Tore og Vidar. Tvillingene var glade i å hoppe på ski, og deltok under krigen i en del «lurerenn» i Hyttlibakken ved Tryvann, det var der de fleste trente.

Før krigen var det mye snakk om å slå sammen «borgerlige» Bjart med arbeideridrettslagene Freidig og Grønvold, og etter fredsslutningen ble det rask oppnådd enighet om å danne BFG. Det gikk veldig bra, de ulike klubbene hadde hver sine spesialiteter: Freidig hadde en sterk boksegruppe, Grønvold var særlig gode i fotball, mens Bjart var skarpe i turn og skihopping.

Alle fire Østreng-brødrene viste seg å være talentfulle løpere. Tvillingene tok dobbeltseier i det første klubbmesterskapet i BFG på 800 meter i 1946. Bjørn kom siden under to blank på distansen, kunne notere seg for 1.59.0 – men banen var dessverre fem meter for kort til å få tida godkjent. På 1.500 meter har han en høyst respektabel personlig rekord på 4.01.3.

Tore Østreng var etter sigende så lettrent at han kom i form bare han klippet plenen. På begynnelsen av femtitallet vant han et dramatisk løp på Bislett. Fra å være totalt innesperret i «dødens» da 200 meter gjensto, sakket han litt akterut for å få fri passasje, trakk ut i femte bane der han forserte kraftig gjennom hele svingen og oppløpssiden og kom først til mål. Som takk for innsatsen ble han tatt ut på juniorlandslaget både i 1953 og 1954. Tore tok siden mange pene plasseringer både i junior- og senior-NM, og hadde to kretsrekorder som sto i mange år.

Yngstemann Vidar skulle likevel nå lengst sportslig, og var BFGs eneste landslagsrepresentant for seniorer etter krigen. Han var sterk på alle distanser fra 1.500 til 5.000 meter, og hadde sin aller sterkeste periode på midten av sekstitallet. Bjørn Østreng kom tidlig med i styre og stell i BFG, blant annet som leder av friidrettsgruppa i femten år, fra 1955 til sammenslåingen med Oppsal IF i 1970. Han var også dommer, trener og oppmann sammen med legendariske Edmund Kristiansen.

Akershus friidrettskrets ble ledet av Bjørn Østreng i 11 år, og var formann i anleggsutvalget i Oslo krets i omlag ti år. Ved

Friidrettsforbundets 75-årsjubileum i 1971 ble Bjørn og lillebror Vidar tildelt forbundets jubileumsmedalje. Flere utmerkelser har det blitt på Bjørn, både Rasmus-statuett og hederspokal for administrativ innsats i kretsen.

Ellers har Bjørn vært friidrettsdommer i mer enn 50 år! Han ble kretsdommer i 1960 og forbundsdommer fra 1965. Han har vært dommer i Bislet Games og overdommer i Nordisk mesterskap.

Jeg har fulgt klubben tett siden 1938. I følge kona har jeg kanskje fulgt den litt for mye. Men jeg har alltid vært interessert, dessuten har vi tre barn som også alle har vært med i Oppsal. Jeg har alltid holdt god kontakt med grasrota, selv om jeg har vært engasjert i forbundet. Drivkraften for å holde på så lenge er at jeg alltid har vært veldig glad i klubben, avslutter superveteran Bjørn Østreng.

Bjørn Østreng har fortsatt et ivrig hjerte for klubben etter å ha vært med i en menneskealder.