Klassikeren som ble vekk

”friidrett, konkurranser i løp, hopp og kast, en grunnleggende og opprinnelig form for idrett. I den greske antikken ble friidrett, boksing og bryting samlet kalt atletikk og var hovedidretter i blant annet de olympiske leker; utøverne ble kalt atleter. (…) Ved gjenopptakelsen av de olympiske leker i 1896 ble friidretten hovedidretten, som den fremdeles er.”

(STORE NORSKE LEKSIKON)

Også i Oppsal-sammenheng er friidrett den eldste disiplinen. Ungguttene som startet klubbene som var forløperne til Oppsal IF, drev med løping, kast eller hopp. Det er derfor ikke tilfeldig at vi innleder friidrettshistorien med Rolf Brekkes strålende løp fra 1934. Sammen med stavhopperen Leif Vold var Brekke Bjarts største idrettshelt fra før krigen. Etter sammenslåingen til BFG hadde klubben også en rekke sterke løpere, med brødrene Østreng i spissen. Et annet sterkt navn var Sjur Sætereng.

I «selve» Oppsal IF som ble stiftet i 1940, ble Jan Pedersen klubbens første landslagsmann og norgesmester da han i 1951 vant junior-NM på 200 meter. Året etter tok en annen Oppsal-gutt, Ivar Hauge sølv i junior-NM på 1.500 meter hinder. Bredden blant løperne i klubben var så stor at de også lyktes i å vinne sin klasse i Holmenkollstafetten. I 1957 gikk en tredje juniorløper til topps i NM, da Einar Ridderstrøm vant 1.500 meter. Andre kjente landslagsløpere som Jan Hedenstad, og Arne Gunnulfsen trådte sine barnesko i klubben.

Distriktet fostret dessuten flere sterke administratorer, blant annet Olav Tendeland som var formann i Norges Friidrettsforbund fra 1946 til 48. Gunnar Vraalsen og Bjørn Østreng var andre markante ledere.

De beste friidrettsårene kom etter at BFG og Oppsal slo seg sammen i 1970. Da kom markante navn som Morten Jurs, Odd Erik Kristiansen og Yngvar Christiansen. Maratonløperen Egil Myhre var i toppskiktet. Andre lovende utøvere var Tor Aronsen i spyd, Rolf Øydvin (diskos), Terje Sand (sprint og hekk), Knut Nydal (tresteg), Rolf Otto Brekke (mellomdistanse), Svein Sengebusch (400 og 800 m), Petter Kristensen og Geir Julsvoll (sprint) samt en lang rekke jenter som omtales senere.

Knut Nydal oppnådde flere gode plasseringer i favorittøvelsen tresteg som bronse junior-NM i 1970 og gull i junior-NM i 1973. Dette året representerte han også Norge i en seniorlandskamp.

I 1973 startet en prosess for å slå sammen Oslo og Akershus til en krets, og et felles kretsmesterskap ble arrangert. Oppsal markerte seg her med 11 gull-, 24 sølv- og 14 bronsemedaljer. Gullmedaljørene var: Nina Solbakken (16 år) i 400 meter senior og 200 meter 16 år, Audny Breivik (15 år) 400 meter og 800 meter junior, Hege Normann (15 år) 400 meter og 800 meter, Britt Inglingstad (14 år) lengde og trekamp, Kjersti Høglund (13 år) terreng 800 meter. Odd Erik Kristiansen (14 år) 200 meter og Petter Kristensen (14 år) 200 meter.

Nina Solbakken fikk også æren av å representere Norge på juniorlandslaget i 4 x 400 m stafett. Medaljehøsten i kretsmesterskapet fortsatte i samme stil et par år til.

Resultatlisten viser ikke minst at klubben hadde mange lovende jenter. Foruten løperne kan nevnes høydehopperne Torill Normann og Trine Johannessen, lengdehopperen Siri Johannessen samt kasterne Kjersti Skaug, Randi Solstrand og Gunbjørg Aamodt som alle blant annet ble tatt ut til Nordisk Skoleidrettsstevne.

Alt i alt en svært blomstrende friidrettsgruppe. Men utover på 80-tallet stoppet det hele opp. I 75-årsberetningen fra 1987 serverer følgende stusslige melding: «Friidrettsgruppa av i dag har knapt aktive. De få som finnes er i de aller yngste klassene. Hovedgrunnen til denne utviklingen er selvfølgelig den befatningen Trasopbanen befinner seg i. År etter år har gått uten at kommunen har gjort noe som helst med banen. Løpebanen ser ut som en dårlig og humpete gressplen, mens kastringen er direkte farlig å bruke – avskallet som den er. Fortsatt er intet avgjort hva bevilgninger angår for banen, på tross av at midler er lovet i snart ti år. Er det så noen framtid for friidrettsgruppa vår – eller er den døende?» I dag vet vi svaret. Trasopbanen ble til slutt oppgradert, men åpenbart for sent.

Friidrettsgruppa klorte seg lenge fast på avgrunnens rand, men i jubileumsåret er det kun den svært talentfulle Guro Flatekval som løper aktivt for Oppsal. Forøvrig må vi greie oss med tidligere bragder… dessverre.

Etterkrigstidas landslagsutøvere fra Oppsals friidrettsgruppe samlet på Trasop. Fra venstre Yngvar Christiansen, Odd Erik Kristiansen, Knut Nydal, Morten Jurs og Vidar Østreng.

LANDSLAGSUTØVERE I FRIIDRETT

Henry Holter, Opsahl sportsklubb10 000 m1921