Oppsals levende sjel

«Er’u Oppsal-gutt du’a?» spør jeg ubetenksomt. Willy Støer glor rart på meg. «Jeg var medlem nummer 37, meldte meg inn høsten 1945.» Vi besøker Gubbe- trimmen i Oppsal Arena, og forstår at her er det ikke måte på hvor mye historie og tradisjon som løper rundt på banen.

– Det var Gunnar Vraalsen som startet det hele som et trimparti på Oppsal skole vinteren 61-62. Vi har derfor akkurat feiret femtiårsjubileum, det fant sted på danskebåten, forteller Willy. – Og selv har du vært med hele tiden?

– Ja, men det er det mange flere enn meg som har. Vi var 40 stykker til å begynne med, måtte løpe i åttetall fordi gymsalen var så liten. Nå er vi 25.

Støer forteller at snittalderen er på 78,9 år, og at de eldste er rundt nitti. Intervjueren tilhører generasjonen under og må vel regnes som i vanlig brukbar form, likevel er han overbevist om at hver eneste en av disse veteranene som springer i kåte kast utpå banen, må være langt sprekere.

– Opprinnelig var vi en del av friidrettsgruppa i Oppsal IF, men den gikk mer og mer i oppløsning. Men fortsatt er mer enn halvparten av gutta med i idrettslaget. Vi kaller oss «Oppsal 60+ Herrer», og får derfor kommunal støtte gjennom «60+»-prosjektet. Alle er vi pensjonister, og får derfor leie hall i Oppsal Arena til en svært rimelig penge.

Oldtimerne samler seg i ring på gulvet til roøvelser. Instruktøren i midten vet hva han snakker om, han er selv gammel landslagsroer. Det er folk fra ulike idrettsmiljøer her som alle bidrar med kunnskap, ellers er det Willy Støer som leder treningene.

– Jeg har ingen trenerutdannelse, men følger godt med. Vi satser på bevegelse, styrke, balanse og smidighet. Kondisjon trener vi ikke noe særlig, og nye medlemmer får trene på egne premisser. Det viktigste er at vi har det gøy og trives – dessuten holder aktiviteten oss friske. Helsegevinsten er solid.

Hver onsdag klokka 14.00 kommer herrene sammen i hallen. Men treningsdagene er også sosiale begivenheter som gjerne avsluttes gjerne med en times samvær på den lokale kafeen Røde Hatt.

– Når man kommer opp i åra, begynner ofte det sosiale nettverket å tynnes ut, derfor er det ekstra viktig å holde sammen. Vi er en gjeng med gode kamerater som finner på mye artig sammen. Det hender vi går skitur til Mariholtet, eller sykler om sommeren. Så har vi et fast lutefiskgilde før jul, dessuten en skreimiddag på sommeren. Hit kommer folk som har vært med i utallige foreninger, men som likevel forteller at de aldri har blitt ønsket så hjertelig velkommen noe annet sted, forteller Willy Støer og legger til at de fortsatt har plass til nye kandidater over seksti…

Artig å tenke på at det disse karene driver med – med unntak av lutefisken – er akkurat det samme som småbarna i allidretten starter opp med i førskolealder. Aldersforskjellen er på mer enn sytti år… Slik overføres den levende Oppsalsjelen fra generasjon til generasjon. Stå på, karer!