Tilskuerrekord mot VIF

4481 tilskuere på Trasopbanen! Er det virkelig mulig? Rekordoppmøtet på cupkampen torsdag 13. mai 2010 hadde flere årsaker: «Musa som brølte» 27 år tidligere. Tette bånd mellom Oppsal og VIF. Klanen. Mannjevningen var rett og slett et cupeventyr på sitt aller beste.

Oppsals A-lag spilte til daglig i 3. divisjon, og kvalifiserte seg til norgesmesterskapet ved å slå Rakkestad 1-0 på bortebane og deretter Rælingen 3-1. Jubelen sto i taket da den første runden i cupen ble trukket, og motstanderen ble VIF! Alt tydet på at publikumstilstrømningen ville bli stor og gi kjærkomne penger i kassa.

Også i VIF-miljøet husket mange det tilsvarende møtet 27 år tidligere, da Oppsal satte en støkk i favorittene ved å lede 2-0 til pause. Kunne noe liknende skje igjen? De fleste hadde ikke mye tro på det, forskjellene mellom elite og bredde hadde ikke blitt mindre med årene. På den annen side: «Cup er cup» og Vålerenga-supporterne var herdet etter mildest talt ujevne prestasjoner gjennom historien.

Båndene mellom OIF og VIF var også svært sterke, helt fra Thorleif «Toffa» Olsen gikk fra Grønvoll til VIF før krigen. Gjennom sin lange karriere på Vålerengas A-lag spilte Toffa blant annet sammen med keeper Bjørn Martinsen som havnet i Oppsal som fotballtrener og Einar Bruno Larsen som ble håndballtrener blant annet for sønnen Jørn.

Blant Oppsals aller største håndballhelter fra 70-tallet hadde en rekke fortid i VIF, både Pål Bye, Roger Hverven, Odd Syversen og Per Søderstrøm. Håndballekteparet May og Jan Aas er æresmedlemmer i hver sin klubb, og i 2010 rykket Vålerenga og Oppsals herrer opp samtidig til eliteserien i håndball. Tidligere landslagsløper i orientering Henry Johansen kom fra VIF til Oppsal og har fortsatt både hjerte og tillitsverv i begge klubbene. Også navn som Bengt Eriksen og Mette Kay er godt kjent i begge klubber.  Etter Petter Morstads overgang fra Oppsal til VIF på syttitallet, gikk på 2000-tallet Fredrik Carlsen (født 1989) samme vei. I VIFs startoppstilling mot Oppsal denne vakre maikvelden i 2010 sto Håvard Kallevik Nilsen (født 1993), Oppsalgutt som høsten før hadde debutert på Vålerengas A-lag som den yngste gjennom alle tider. På Oppsals lag fant vi Shåresh Ahmadi (født 1994) som ikke lenge etter skulle følge Håvard til VIF. Dagen før matchen stilte VIF med Freddy dos Santos, Morten Berre og Mohammed Abdellaoue på Oppsalsenteret for å markedsføre kampen. Til sammen førte alle disse faktorene til at publikum strømmet til Trasop i et antall ingen hadde opplevd noensinne. Klubben hadde forberedt et flott arrangement, og Klanen fylte hele tribunesiden med flagg og bannere. Folk hang i trærne, og unge og gamle omkranset hele stadion da den høytidelige åpningen ble foretatt med innmarsj og fanfarer.

Resultatmessig ble kampen – ikke uventet – en massakre: 11- 1. Men Oppsal fikk innfridd et viktig mål da Martin Svendsen scoret mot favorittene ved å sette ballen kaldt mellom beina på VIFs annenkeeper Kristian Krohn-Holm. Martin hadde tidligere spilt sammen med «Mos» på Skeid, og fikk etter kampen skryt av sin gamle lagkamerat.

Av Vålerengas mange scoringer la nok ekstra mange tilskuere merke til at Håvard Nielsen kunne notere seg for sitt aller første A-lagsmål for VIF: – Det er spesielt å score mot Oppsal som jeg har spilt for siden jeg var seks år gammel, uttalte 16-åringen til VIF TV etter kampen.

Oppsal stilte med hele tre spillere fra den svært lovende 1994-årgangen. En av disse var Mats Solvang: – Dette er selvfølgelig stort for oss spillerne. Det blir vel fort den eneste gangen i karrieren vi kan spille mot Vålerenga som Oppsalspillere, uttalte Solvang til noblad.no.

Billettinntekter og kiosksalg innbrakte flere hundre tusen kroner i klubbkassa, og klubben har aldri stått bedre rustet enn nå. Tom Høglund og Kjetil Bjørnstad overtok A-laget i 2010, og laget etablerte seg i 3. divisjon med en fin sesong og 4.-plass i 2011. Det holdt ikke til opprykk, men laget spilte tidvis flott fotball, scoret mange mål og fårbare skylde på manglende rutine når enkelte kamper endte med tap. Med omlegging av seriesystemet, der 3. divisjon ble halvert før 2010-sesongen, har nivået blitt høyere og 3. divisjon en brukbar arena for talentfulle lokal spillere.

Selv om A-laget tidvis har slitt både med rekruttering og klare målsetninger, har breddeavdelingen vokst seg kjempestor med en mengde talentfulle spillere. Godt arbeid i yngre avdelinger er nå i ferd med å betale seg. Ved inngangen til jubileumsåret er det registrert 1.200 aktive spillere i Oppsal fotball, noe som gjør at vi er blant Norges 10 største fotballklubber!

Oppsals lag Patrick Tyszko, Ola Skeid Andersen, Marlon Wayne Hylton, Eirik Torpe, Christoffer Knudsen, Martin L. Svendsen, Håkon Sakshaug, Mohsin Ali Ghous, Anders Eriksen, Rune Dahl, Shåresh Ahmadi, Marius Runi Nyhus, Jørgen Wik Grydeland, Jørgen Hernæs Hjelle, Magnus Slåttsveen Ødegaard, Ola Eloranta, Mats Andre Solvang og Odd-Erik Vold. Trener: Kjell Magnussen.

Vålerengas lag Lars Hirschfeld, Kristian Krohn-Holm, André Muri, Christoffer Bergersen, Lars Iver Strand, Morten Berre, Bengt Sæternes, Mohammed Fellah, Juan Fuenmayor, Dawda Leigh, Mostafa Abdellaoue, Bojan Zajic, Harmeet Singh, Adnan Haidar, Kristian Brix, Amin Nouri, Håvard Nielsen og Kamer Qaka. Trener: Martin Andresen.