Gjesteopptreden i drømmenes teater

«Manchester United-manager Sir Alex Ferguson vil personlig sørge for at Oslo Øst blir en toppklubb i Norge om noen år. For at Oslo Øst skal realisere dette målet, vil Manchester United bidra med spillere og ekspertise.»

AFTENPOSTEN 2. OKTOBER 2001

Selveste direktøren for «Dream Theater» på besøk hos 2. divisjonslaget Oslo Øst – hvori opptatt Oppsal fotball – på Manglerudbanen? Man måtte formelig klype seg i armen for å forsikre seg om at man var våken. «Fergie» var virkelig nok, dessverre viste prosjektet seg å ende opp som luftslott…

Nittitallet var tiåret da drømmer ble virkelighet i fotball-Norge. Nils Arne Eggen hadde fått sving på Rosenborg som vant alt som var å vinne i Norge og begynte å markere seg i europeisk fotball, med strålende seire over europeiske storheter som Blackburn, AC Milan, Borussia Dortmund, Galatasaray og Real Madrid.

Parallelt ble Egil «Drillo» Olsen utnevnt til landslagstrener, landslaget begynte å vinne kamper mot de virkelige store og føyk helt opp til 2. plass på verdensrankingen. Norske landslagsspillere ble eksportert i hopetall til europeisk toppfotball. Damelaget var enda mer suverene, med seire både i OL, VM og EM. Norsk fotball rettet ryggen, investorene pumpet penger inn i fotballen og jenter og gutter strømmet til fotballklubbene over hele landet.

Også klubbene rundt Østensjøvannet ønsket å være med på eventyrferden. Manglerud Star tok i 1999 initiativ til å etablere FK Oslo Øst for å skape et topplag i området. Fem klubber gikk sammen, foruten MS var dette Oppsal, Abildsø, Nordstrand og Abildsø. Senere trakk Nordstrand seg, mens Hauketo sluttet seg til. Tidligere toppspiller Paal Fredheim fra VIF ble ansatt som hovedtrener. Laget rykket opp i 1. divisjon og undertegnet den berømmelige samarbeidsavtalen med Manchester United. «Vi har et langsiktig mål om å bli en eliteserieklubb. Det skal vi greie med denne avtalen», slo en optimistisk Fredheim fast.

I Oppsal drømte nok også mange om at Oslo Øst skulle gjøre vei i nittitallets seige fotballvelling: Barnekullene i distriktet var markant mindre på sytti- og åttitallet. Godlia skole ble nedlagt i 1981 og ikke gjenåpnet som barneskole igjen før i 1998. Skøyenåsen ungdomsskole var også stengt i en lengre periode. Økonomien var svak, klubbhus fantes ikke og det var dårlig med drakter og utstyr. Liten rekruttering innen 1983-årgangen førte til et samarbeidsprosjekt om et G16-lag mellom Oppsal, Bøler, Rustad og Haugerud i 1999. Trener var Jan Egil Pedersen, som selv hadde trent og spilt på Oppsals første A-lag nesten tretti år tidligere.

Etter hvert økte på nytt barnekullene, og fotballen rekrutterte i bøtter og spann. Klubben brukte store ressurser på å administrere veksten, og fokuset ble i noen grad trukket vekk fra A-lag og juniorer. Da Oslo Øst ble lansert var det nærliggende å tenke seg at paraplyklubben tok seg av eliten, så man lokalt kunne konsentrere seg om bredde og rekruttering.

Dessverre innfridde ikke Oslo Øst forventningene. Etter 2003-sesongen rykket laget ned i 2. divisjon, klubben var pengelens og både trener Fredheim og de fleste spillerne forsvant. Klubbstyret inngikk da en samarbeidsavtale med Lyn, noe som brakte med seg en ny trener, Geir Midtsian og en del lovende spillere. Under Midtsians ledelse rykket laget opp igjen, men økonomien var fortsatt elendig, og før sesongen 2006 gikk laget inn som del av Manglerud Star Toppfotball. Etter enda mer turbulens kom våren 2011 den triste meldingen om at M/S-fotballen var slått konkurs, og at alle seniorlagene var strøket fra serien.

Også Oppsal ble til en viss grad rammet av Oslo Øst-kollapsen. A-laget rykket opp fra 4. til 3. divisjon i 1995, og hadde et offensivt mål om å rykke opp i 2. divisjon i 1997. Noe juniorlag fantes imidlertid ikke som rekrutteringsbase, og laget måtte benytte guttespillere på treningene. Gjennom den eventyrlige veksten i breddefotballen har økonomien blitt stadig bedre, og i dag satser Oppsal Fotball for fullt på prestasjoner og utvikling i egen klubb.

Det var stor ståhei da Alex Ferguson ankom gjennom et hull i gjerdet på Manglerud Kunstgress. Hundrevis av spillere hadde strømmet til, radio og fjernsyn var til stede.
Oslo Øst hadde de første årene hjemmebane på Lambertseter stadion. Her er et lag fra Oppsal balljenter og poserer villig med lokale helter.
Her ser vi A-laget til Oppsal i 2002. Øyvind Olsen med rød lue i midten trente Oppsal fra 2001- 2004. Satsing på A-laget ble nedprioritert som følge av Oslo Øst, og til tross for at vi hadde mange rutinerte spillere ble det stort sett 4. og 5. divisjon.