Når er egentlig midtsommer?

«Under pågående fotbollsmatch på Hagavallen kom en turistbuss körande fullastad med norska fotbollspelare, såväl manliga som kvinnliga. Det var det norska laget Opsal Bk som kom på besök. Dagen var rätt men datumet var fäl.»

LOKALAVIS I KUMLA, SVERIGE, MIDTSOMMER 1971

Oppsals svenske vennskapsklubb Stene IF hadde akkurat gått til pause fredag kveld i seriefinalen mot sin lokale rival Stora Mellösa, da den høyst uventede busslasten dukket opp. Det viste seg at nordmennene hadde misforstått svenskenes datofesting av «midsommar», og dukket opp en uke for tidlig. Hva gjør man? Svenskene var ikke rådløse. Først feide de motstanderlaget av banen med 4-1. Deretter organiserte de alle tiders forbrødring med Oppsal-folket.
I en fart ble alle gjestene ordnet privat innkvartering. Vennskapskamper ble så arrangert på lørdag, både for damer og herrer, begge kampene endte søster- og broderlig 1-1. På kvelden ble det arrangert en improvisert bankett, der 250 personer ble bevertet og danset til levende musikk. Søndagen bød Folkets Hus i Åbytorp på «hemlagade köttbullar och potatis», der Bjørn Martinsen takket Stene for det fantastiske, improviserte programmet, overrakte Oppsal-vimpel og inviterte broderfolket til Oppsals 60-årsjubileum året etter.

Historien forteller mye om datidens evne til å organisere og ta utfordringer på sparket, og svenskenes innsats var forbilledlig. Det var for øvrig ikke første gangen fotballen reiste utenlands for å lære og hente inspirasjon, tidligere hadde blant annet både A-laget og juniorlaget til BFG reist til Ålborg for å bryne seg mot den lokale 4.-divisjonsklubben Godthåb. Deltakelse i ulike cuper og turneringer i Norge var en selvfølge. Med årene vokste klubbens evne til å arrangere selv. Jula 1988 kunne Oppsal for første gang invitere til fotballturnering for miniputter i Trasophallen. «Julemyggen» ble gjennomført i romjula med 46 påmeldte lag og i alt 450 gutter i alderen 8-10 år. Fotballgruppa satt igjen med mange positive erfaringer, og dette ble starten på en årlig tradisjon helt til utendørsturneringen Oppsal Cup ble etablert på Trasopbanen i 1997. Oppsal Cup har siden blitt en årlig begivenhet der det kryr av spillere, kamerater, foreldre og besteforeldre og vaffelpressa går fra morgen til kveld.

Den første fotballskolen i regi av Oppsal fotball ble arrangert i 2006, første og siste uka i skoleferien, med Thomas Holm fra Vålerenga som trekkplaster. Ole Anders Arntsen, som året før var blitt ansatt av Oppsal fotball, sto for arrangementet, godt hjulpet av instruktører fra ungdomslagene. Satsingen både på ulike cuper, fotballskoler og nå etter hvert fotballakademi har kommet som et resultat av en gradvis profesjonalisering på 2000-tallet.

Når siste seriekamp er spilt om høsten samles trenere og lagledere til fotballfest i Oppsal Samfunnshus. Og om en busslast med lett forvirrede fotballspillere fra Örebro-området skulle dukke opp midt i allsangen eller diplomoverrekkelsen, er vi sikker på at fotballfolket vil klare å mestre situasjonen like godt som broderfolket klarte 40 år tidligere.

Glad allsang på den årlige fotballfesten. Her ser vi Terje Prestegård, Mona Jøstne og Per Christensen.
Annelen Thun har vært aktiv som trener, spiller og lagleder i en årrekke
Oppsal Rød, 12 år utklasset Trosterud med 7-1 og vant OppsalCupen i 1998. Det var mens det fremdeles var lov å konkurrere i barnefotballen. Oppsal spiller i røde drakter fra BFG-tiden. Det var først et par år etterpå at fotballgruppa ble blåkledde som resten av klubben
Julemyggen var en populær cup i Trasop-hallen på 90-tallet. Her ser vi noen 5-åringer på sitt første møte med fotballen. Den lille gutten nr. 2 fra høyre er Fredrik Carlsen. Nå tippeligaspiller på Ålesund. Bak ser vi pappa Brynjar Carlsen, ildsjel og trener på 89-laget gjennom mange år. Dommeren er Thore Jan Aasen.
Her har vi 86-laget. Thomas Bjørdal tar i mot premie. Morten Mengkrogen, mangeårig trener på 85-laget deler ut.
Thomas Holm, den gang Vålerengaspiller, var trekkplaster på den første fotballskole i 2006. Siden den gang har fotballskolen vært arrangert hver sommer med stor deltakelse.
Spillere på juniorlaget måtte hjelpe til som instruktører. Her er Håkon Sakshaug i 2006. Håkon har vært en markant spiller gjennom mange år, nå som kaptein på A-laget.