Ungdommen briljerer

«Lars Gulbrandsen fra Oppsal hadde vært uheldig  medskuddene sine tidligere i kampen, men siste gang han fikk chansen feilet han ikke. Kaldt og rolig plasserte han ballen helt borte ved stolpen i Kolbotn-målet, og Oppsal tok ledelsen i finalen for årets Ready-cup for småguttelag. Kolbotn overtok spillet og presset i de siste minuttene, men fikk ikke tellende resultat ut av det slik at Oppsal til slutt vant den morsomme og tildels spennende kampen på Voldsløkka matchbane 1-0.»

AFTENPOSTEN 17. OKTOBER 1978)

Småguttelaget til Oppsal spilte seg i 1978 til finalen i Readycupen for tredje året på rad, og for andre gang ble det seier. Dette året deltok hele 136 lag i denne cupen som ble regnet som et uoffisielt norgesmesterskap. Lilleputtene hadde sin tilsvarende Buster Cup, og også her gikk oppsalgutter til topps i konkurranse med 90 andre lag. I løpet av 70-tallet bygde Oppsal opp en av Oslos beste og mest fryktede yngres avdelinger.

Allerede i 1971 stilte klubben 10 lag, og kampene i yngres avdeling begynte å gi resultater for alvor. På lilleputtlaget anno 1972 finner vi fire spillere som senere skulle utmerke seg med svært mange landskamper – dessverre ingen i fotball. Vi snakker om ishockeyspillerne Petter Thoresen og Glenn Slivon, samt håndballheltene Jørn Bruno Larsen og Bjart Gjøstein.

I 1973 spilte lilleputtene seg helt fram til finalen i Norway Cup, der den avgjørende kampen ble spilt på selveste Ullevål stadion. På veien hadde laget slått Sørumsand 7-0, Ulf 2-1, Odense (Danmark) 6-0, videre uavgjort 0-0 mot Gentofte (Danmark) før seiersrekka fortsatte mot Usserud (Danmark) 2-1, hvorpå Jevnaker ble banket 1-0 i kvarten og Brann 1-0 i semifi nalen. Finalen mot Start endte 1-1 og straff esparkkonkurranse måtte til for å kåre vinneren. Uheldigvis var sørlendingene sterkest, men laget kunne trøste seg med seire i A-serien i Oslo og en stor pinseturnering på Gol.

1973 ble også historisk på en annen måte. Dette året etablerte Oppsal sin egen junioravdeling – noe som la grunnlaget for ytterligere framganger, både sportslig og gjennom enda større bredde.

Tre år senere vant småguttelaget Oslo-serien suverent, vant 27 av 32 kamper og tapte kun én! Samme året vant laget Ready- cupen for første gang, som best av 128 lag, starten på tre strake fi naler for Oppsals smågutter. I 1979 vant småguttene ytterligere to turneringer, Adidas Cup og Ytong Cup i Sverige.

Utover på åttitallet fortsatte barne- og ungdomslagene å prestere på høyt nivå, det ble en rekke finaleplasser, kretsmesterskap og triumfer i ulike cuper. Jula 1982/83 sto juniorlaget for en virkelig stor prestasjon, da de vant Julecupen i Ekeberghallen etter å ha slått Vålerenga 5-1 i fi nalen. På småguttelaget begynte et nytt stortalent å vise seg fram, Jørn Lindberg scoret i løpet av sesongen utrolige 72 mål.

I 1984 vant så juniorene Oslomesterskapet etter å ha gruset Vålerenga med kalassifrene 7-0 i kretsfi nalen, en seier som ga gjenlyd langt utenfor klubben!

Mygglaget rundt 1973. Trenere var Kåre Haagensen, Jan Langaas og Rune Gjøstein Foto: Ivar Aaserud

Arne Winsnes med en gjeng smågutter som vant Raufoss-turneringen.

Kretsmestere for junior 1984. Oppsal slo VIF 7-0 i finalen, en finale hvor VIF var klare favoritter til å vinne men fikk en fotballoppvisning uten sidestykke av Oppsal. Fem av disse Oppsal-guttene tok karrieren videre til Skeid på seniornivå (Tippeligaen og Adeccoligaen): Glenn Theodorsen, John Theodorsen, Rolf Larsen, Kjell Magnussen og Gisle Olsen. Bak f.v: Eivind Gullby, Arild «Rillern» Johansen, Pål Karlung, Arve Pettersen, Glenn Theodorsen, John Theodorsen, Rolf Larsen, Rune Refling, Ragnar Johnsen, Odd Hamnes, Jan Aasen, Knut Borge. Foran f.v: Raymond Mikkelsen, Atle Solli, Kjell Magnussen, Gisle Olsen, Jan Jansson, Svein Loe, Rune Hansen.

Llleputtlaget 1976

Her har vi Oppsals junioravdeling 1976. Junioravdelingen omfattet alle fra Mygg til Junior.

Guttelaget fra 1980 ble kalt ”Sølvguttene” etter å ha tapt fire finaler. Her fra treningsleir i Burton-on-Trent, England. Foran: Lasse Larsen. Lars Gulbrandsen, Hans Jørgen Aarhus, Bengt Eriksen, Terje Winsnes. Magne Engstrøm, Pål Eric Martinsen, Bak : Arne Winsnes (trener), Tore Winsnes, Jørn Andersen, Pål Thoresen, Anders Pedersen, Dag Nergaard, Tore Larsen, Ivar Lilleløkken, Ove Wikstrøm, Rolf Engstrøm (oppmann)  Småguttelaget ble Readycupmestere i 1978. Foran fra venstre: Lasse Larsen, Pål Eric Marthinsen, Tore Larsen, Jørn Gulbrandsen, Bengt Eriksen, Pål Thoresen, Lars ”Sneipen” Gulbrandsen. Bak fra venstre : Magne Engtrøm, Ove Wikstrøm, Ivar Lilleløkken, Terje Winsnes, Dag Olav Knudsen, Tore Winsnes, Jørn Andersen og Jarl. Trener Kai Marthinsen og Rolf Engstrøm (oppmann)