Damelaget til Postenligaen!

Oppsals håndballeventyr startet med kvinnene i 1947, men i mange år har damene levd i skyggen av herrenes fantastiske suksesser. Nå, 65 år senere, er atter damehåndballen i førersetet. Gleden er formidabel etter seriemesterskap i 1. divisjon og opprykk til Postenligaen.

Tre runder før serieslutt, 7. mars 2012 var det klart at Oppsals damelag spiller i Postenligaen sesongen 2012/ 13! I Lørenskoghallen ble Fjellhammer utklasset med kalassifrene 37-19 etter hele 15 mål av lagets stjerne Izabela Duda. Når Bekkelaget samtidig slo Nordstrand på kvalifiseringsplassen, var Oppsals forsprang for stort til å tas igjen, og spillere, støtteapparat og supportere kunne slippe jubelen løs. Duda ble for øvrig toppscorer i 1. divisjon med 265 mål, et snitt på drøyt 10 mål i hver eneste kamp!

Izabela Duda bøttet inn mål, gjennomsnittlig ti i hver kamp, og var en vesentlig forutsetning for opprykket til Postenligaen. Hun ble forøvrig også kåret til årets spiller i klubben. (Alle foto: Morten Schau)

En prestisjeoppgave sto likevel igjen, kampen om seriemesterskapet i 1. divisjon med den andre opprykkskandidaten, Glassverket. Glassverket slo Oppsal i begge de innbyrdes oppgjørene, men takket være Oppsals fantastiske seiersrekke ellers, ville Oppsal bli seriemestere om de bare slo dumpeklare Jotun i siste seriekamp. Og Oppsal hadde full kontroll, ledet 12-4 allerede etter halvspilt førsteomgang, og cruiset komfortabelt inn til seier 39-29.

Oppsal toppet dermed tabellen med 45 poeng på 26 kamper etter en imponerende rekke med hele 22 seire, en uavgjort tre tap. Glassverket var kun ett poeng bak med 44 poeng, mens Nordstrand sikret kvalik med 42.

Laget besto av Beate Eriksen, Kine Rustad, Benedicte Bjørgen, Mari Hegna, Charlotte Askeland, Pernille Martinsen, Stine Walquist, Kari-Anne Henriksen, Julie Kvale, Izabela Duda, Helene Opperud, June Bøttger, Marie Sundfør Tømmerbakke, Victoria Korir, Ilriana Krasniqi, Stine Mikkelsen, Janne Vivi F. Haraldsen, Kamilla Freitag, Sunniva Liereng, Vibeke Brenden, Marte Jonstad Røkke, Jeanett Granum, Lotte Allgot. Trenerteamet besto av Djordje Teodorovic, Morten Larsen, Oddbjørn Halvorsen og Sorina Teodorovic.

To ungjenter, Marte Røkke og June Bøttger som begge debuterte i 1. divisjon i jubileumssesongen.

Det var Grethe Tønnesen som tidlig på 2000-tallet startet opp det som er damelaget i dag. Erik Bakke tok over, og innledet sin tredje periode som dametrener. Deretter kom Stig Quille som løftet laget til 1. divisjon. Der har laget befunnet seg siden under ledelse av Djordje Teodorovic, som først trente Oppsals herrelag i fire sesonger fordelt på to perioder.

Resultatene kommer som et resultat av at Oppsal i alle disse årene har vært en ledende klubb på juniornivå, både på dame- og herresiden, med et stort antall juniorlandslagsspillere. Dette henger sammen med gode sportslige utvalg som etter hvert har satt krav både til spillere, trenere og foresatte. I dag har klubben en sportsplan samt retningslinjer for hvordan man vil ha det.

Paradoksalt nok har dette gode arbeidet gitt en suksess som nærmest har blitt «for mye av det gode» gjennom opprykk til toppnivå både for damer og herrer omtrent samtidig. Ikke minst har dette vært en utfordring økonomisk. Beklageligvis er derfor nå herrelaget borte. Man kan like det eller ikke, men dermed er Oppsal tilbake ved start, med håndball som «den rette sport for kvinnene».

Oppsals håndballeventyr startet med kvinnene i 1947 – nå er damelaget i eliteserien!
Keeper Marie Sundfør Tømmerbakke er “født og oppvokst” i Oppsal.