Musikk til arbeidet

«Man regner med at Oppsal er det eneste håndballag i verden som er kommet ut på plate”, skrev en avis da Nordre Sving spilte inn en supportersingel i 1971 med hele herrelaget som kor. «Heisann! Vi blir solosangere alle sammen, skrålte en av Oppsal-representantene» Avisreferat fra opptakene i studio.

Fire elever på Teisen skole dannet i 1962 shadowsbandet The Buccaneers. Initiativtakere var Oppsalgutta Kolbjørn Hagen og Bjørn Langli. Sju år senere ble de engasjert til å spille inn The Scaffolds «Lily the Pink» med den norske teksten «Bislet Spesial» under navnet Nordre Sving Blandede Mannskor og Orkester. Dermed var en spesiell oppskrift lansert, nemlig å kombinere aktuelle poplåter med tekster om idrett. Gruppa var også sterke ambassadører for Oslos østlige bydeler, med låter som «Etterstad» og «En slant til trikken hjem».

Bandet fulgte samme mønster da de spilte inn Oppsal-plata. Melodien til A-siden «Skyt Mål» er hentet fra den legendariske fotballsangen «Back Home», komponert i anledning det engelske landslagets deltakelse i VM i Mexico 1970, men denne versjonen innledes av Oppsals karakteristiske supporterhøvding Heinz Olsen med sitt kamprop «Oppsalgutt HEI, Oppsalgutt HEI, Oppsalgutt HEI HEI HEI». B-siden «En enkel sang om håndball» er tilsvarende basert på en kjent og sangbar pop-melodi.

«Tempo i innspillingene og fyldigheten i sangen er det ikke noe å si på. At visene fenger er alt bevist ved fl ere anledninger i Trasophallen. Før plata kom i handelen, hadde allerede hovedserielagene Arild og Njård fått føle sangergleden fra Oppsalpublikummet ved sin innkomst i Hallen. Både «Skyt mål» og «En enkelt sang om håndball» har blitt nye kampsanger som sikkert vil la høre fra seg i Trasophallen – og andre steder – ved flere anledninger.» Så langt avisene, som kunne rapportere om utsolgte plateforretninger i nærmiljøet da singelen ble sluppet.