På kamp med iskrigerne

«Se på de dragningene! Oppsal-gutta er mye bedre teknisk, men spiller uten ambisjoner, bare for å ha det gøy. Også trener de bare en gang i uka, mens motstanderne trener fire. De kommer nok til å spille seg i form utover i sesongen.»

ROLF OLSEN, KRUMTAPP I OPPSAL ISHOCKEY, SUPPORTER PÅ KAMP HØSTEN 2011

Vi er på kamp i Lørenhallen, hjemmebane for Oppsal som møter Kråkene fra Moss i 2. divisjon. Nivået er imponerende. Arvid Austads mål var å etablere Oppsal i annendivisjon. I fjor vant Oppsal 2. divisjon!

– Vi har ingen ambisjon om å rykke opp i første, selv om vi nok har høyt nok nivå til å overleve der. Men for mye kreves av satsing og økonomi, forklarer trener Jørgen Garmann, som har trent laget i en tiårsperiode og selv har spilt både for VIF og M/S.

Men det går altså bra for tida, etter år med kraftige både opp- og nedturer. «Ishockey er en lunefull idrett», som jubileumsberetningen oppsummerte i 1987. Rolf Olsen kom med på den tiden, i likhet med sjefen, Arvid Austad, var også Rolf hockey-pappa.

– Jeg begynte å jobbe med rekruttlagene. Det var ingen dans på roser. Vi hadde for eksempel bortekamp for smågutter i Halden klokka ni en tirsdagskveld, da måtte vi gjerne vente en halvtime ekstra inntil bedriftshockeyen fikk gjort seg ferdig. Så hadde vi foreldre som insisterte på at avkommet skulle spille for VIF, selv om de bodde på Oppsal. Å rekruttere var derfor ikke bare enkelt.

Rolf holdt junioravdelingene gående i en årrekke, og satt også i styret i kretsen i 15 år. Men ved århundreskiftet ble junioravdelingen i Oppsal nedlagt, noe som raskt førte til krise i den lokale rekrutteringen til A-laget.

– Vi var beryktet i hele 2. divisjon for å stille undertallig, på det verste var vi bare sju-åtte mann, forteller Garmann. – For fem år siden rykket vi ned til 3. divisjon, og da vurderte vi sterkt å legge ned hele laget. Året etter klarte vi heldigvis å rykke opp igjen, og fikk tilfeldigvis noen nye spillere, men ingen med tilknytning til Oppsal-distriktet. Noe spesielt forhold til moderklubben følte vi heller ikke at vi hadde, derfor vurderte vi sterkt å etablere oss som en uavhengig klubb. Eneste årsaken til at dette ikke ble noe av, var at en nyetablering ville koste mye penger.

Men siden har det altså bare gått oppover igjen, med 2. plass i 2. divisjon i 2009 og 1, plass i 2010. Og det til tross for at nivået i divisjonen har blitt mye høyere de siste åra. Et eksempel på dette er nettopp «Kråkene» fra Moss, med egen ishall og ambisjoner om å yppe seg mot storebrødrene i Østfold, Stjernen og Sparta.
– Vi hadde ikke klart oss med 7-8 mann på kamp i dag, ler Garmann.

Nå vurderer klubben også å starte 2.-lag. Hockeyens strålende utsikter ivaretas av keeper Rune «Bøylehesten» Haugen, som i følge Rolf Olsen nærmest har blitt den nye Arvid Austad i klubben.

Sentrale skikkelser i Oppsal Ishockey, fra venstre trener Jørgen Garmann, Ola «Ingeniøren» Skjæveland, keeper og hockeyformann Rune “Bøylehesten” Haugen og superveteran og mangeårig ildsjel Rolf Olsen.
Lagbilde i Lørenhallen 2011
Oppsal i kamp mot “Kråkene” fra Moss.