Edmunds løpskarusell

I 1947 startet ildsjelen Edmund Kristiansen opp ”Løpskarusellen” – Norges eldste mosjonsløp. 22 år senere ble han utsatt for en arbeidsulykke og ble lam fra brystet og ned. Dette stoppet ham ikke fra å fortsette å arrangere løpskarusell fire ganger i uka. I 45 år holdt Edmund på, siste løpet arrangerte han to dager før han døde i 1992.

Edmund Kristiansen var selv aktiv idrettsutøver, deltok blant annet 24 ganger i Vidarløpet og sju ganger i Birkebeineren. Edmund jobbet på brygga, og sto for mye av klubbens økonomi gjennom salg av skadete varer, for eksempel kartonger med tobakk eller sjokolade som hadde blitt våte. Edmund ble lam i 1969 etter å ha fått en pall over seg under lossing av en båt. Men han kjempet seg tilbake og ofret seg for fullt for arrangørgjerningen. Vi siterer fra Oppsal IFs 75-års-bok fra 1987:

«De fire dagene i uka – mandag, onsdag, fredag og lørdag – arrangerer Edmund åpne løp i forskjellige faste løyper. Prisen for å være med er på symbolske fem kroner! For en billig penge kan premier for innsatsen, som et synlig bevis kjøpes. Tilbudet i løyper varierer alt fra en 800 meter på bane til halvmaraton, men de fleste løypene ligger selvfølgelig på noen kilometer. Deltagelsen varierer en god del, fra rundt 15 til omkring 50.

Noe skuffende er det vel i hvor liten grad Oppsals egne stiller opp. Da vi var innom i sommerferien var det kun tre løpere med tilknytning til klubben som deltok. Det burde vært minst det tidobbelte. Du trenger nemlig ikke å være en løpende friidrettsekspert for å være med. Kvaliteten på løperne varierer sterkt, og de aller fleste burde kunne finne noen å løpe sammen med.

Når man er handikappet som Edmund, kreves det en stor viljestyrke for å kunne gjennomføre det han gjør. På en vanlig dag befinner påmeldingsskjemaene seg på bilpanseret, starten foregår ved hjelp av bilhornet, og med stor kraftanstrengelse tar Edmund tidene – mer nøyaktig enn det man opplever i andre mosjonsløp. Løpene er lagt opp uhøytidelig, og ved at så mange av deltagerne har vært med i en årrekke, blir det en egen, avslappet stemning rundt Edmunds løpskarusell.

Oppsal-gutten Melvin Sørensen er for eksempel blant de som har vært med helt siden første løpet i 1947. Asbjørn Lokøy, Bygdøy-gutten som stadig vinner, har vært med jevnt og trutt siden 1966. Det betyr imidlertid ikke at det ikke stadig kommer nye til – for det gjør det.»

Etter Edmunds død i 1992 fortsatte andre entusiaster løpskarusellen som en ukentlig begivenhet sommer som vinter, nå under navnet «Edmundkarusellen». I tidsrommet 1993 til 2002 var også «Edmund Kristiansens minneløp» i Østmarka et årvisst arrangement.

Edmund Kristiansen startet opp løpskarusellen, og lot ikke en arbeidsulykke med lammelse stoppe seg.

Ikke vet vi om disse karene også deltok i løpskarusellen, men her er i hvert fall APs partisekretær og tidligere Oppsalmedlem Raymond Johansen i aksjon.