Klubbens suksesstrener

«Med de resultatene han fikk fram med sine utøvere, kan vi trygt utnevne Thor Lyder Andersen til klubbens beste friidrettstrener etter 1950.»

FINN ARNT GULBRANDSEN

– En klassekamerat som het Arne Andersen og faren hans fikk meg med i Oppsal IF. Sju år gamle meldte vi oss inn i klubben for å delta i klubbmesterskapet på ski. Start og innkomst var på sletta der Oppsal kjøpesenter ligger nå. Løypa gikk i retning Oppsal kirke, snudde og gikk samme vei tilbake, forteller Thor Lyder.

– I mine første år i klubben samlet Willy Vraalsen en stor flokk gutter til trening en gang i uka på Trasopbanen. Senere overtok Gunnar, Willys bror som trener og altmuligmann i både friidrett og ski. Hos Gunnar og kona Gerd kjøpte jeg sammen med far min første Oppsal-genser, lyseblå med hvit kant rundt kraven. Gjett om jeg var stolt! Nå var jeg en ekte Oppsalgutt. Gunnar Vraalsen kom til å bety svært mye for meg og de jevnaldrende kameratene i friidrettsgruppa, fordi han alltid var til stede. Han var real og ærlig og brydde seg om oss, beretter Thor ivrig om sin første tid i Oppsal.

Tidlig på 1960-tallet var det noen få jenter som drev friidrett i klubben, men det var ingen organisert trening for dem. Det var lite tilfredsstillende at Oppsal IF ikke hadde orden på dette på linje med storklubbene BUL, Tyrving og Høybråten & Stovner. I 1962 fikk Thor Lyder organisert ei jentegruppe i friidrett i Oppsal IF.

– Reglene var konservative den gang, forteller Thor. Vi måtte søke forbundet om tillatelse for at Wenche Wensberg skulle få lov til å løpe så ”langt” som 400 m og 800 m. Wenche satset senere på håndball og fikk over 50 landskamper. Marit Hopp var et supertalent med en utrolig spenst. Allerede som 14-åring deltok hun på stevner blant seniorene både i lengde og høyde. En stor opplevelse for Marit var at hun fikk delta på Bislett mot selveste Berit Tøien Berthelsen. Marit ble også en dyktig håndballspiller, hun flyttet til Danmark og spilte i øverste liga.

Etter få år fikk Thor fram gode løpere som Hanne Finstad, Gro Styrmo, Merete Ones, Nina Solbakken, Una Grønby, Kjersti Lien, Audny Breivik, Elisabeth Gundersen, Vigdis Lad, Britt Inglingstad og Brit Kr. Aamodt med flere. Alle herjet stort i premierekkene på sine spesialdistanser i sine klasser. Kari Stark ble B-mester på 3000 m. Jentegruppa var blant de beste på Østlandet i årene 1966 – 77. I 1974 – 75 var Oppsals jenter i friidrettens hovedserie. I 1975 vant jentene eliteklassen i Porselensstafetten.

Thor var en miljøskapende person for jentene. Han hadde alltid tid til en prat. Mislykkes utøverne, var han der med trøst og kloke ord. Han var et sosialt midtpunkt. Ved siden av jobb og trenervirksomhet tok Lyder en meget solid trenerutdanning i Norges friidrettsforbunds regi. I følge treneren selv, ga utdanningen inspirasjon, større perspektiv på treningen og en solid basis for å planlegge trening for utøverne over tid. Thor Lyders treningsfilosofi går blant annet ut på at mengdetrening er viktig for alle løpere fra sprintere til langdistanseutøvere. Sprinterne må ha et godt grunnlag for å få full effekt av den rene sprinttreningen. Det er viktig å huske på at jo eldre en utøver blir, jo lengre restitusjonstid trenger man. En kan fortsatt trene mye, men bør ha færre harde økter. Dette er generelle, men meget viktige treningsråd.

I sprint er det viktig å ha kontroll over bevegelsene i alle løpets faser. Man må kunne løpe maksimalt, men være avslappet. For å lære sprinterne dette, må treneren være tilstede på treningene der de løper med maksimal hurtighet. En sprinter må også drive vekttrening for å bli generelt sterk og for å utvikle best mulig eksplosiv styrke. For mellomdistanseløperne er det ikke så viktig med vekttrening, men spensttrening må de ha.

Thor Lyder trente klubbens Odd Erik Kristiansen fram til NM-gull på 200 m i 1981, Morten Jurs til 1.47.56 på 800 m og deltakelse på Nordens lag mot Sovjetunionen i 1984 og Yngvar Christiansen til landslagsplass på 10.000 m.
I  tillegg har han trent ytterligere fire utøvere fram til NM-gull i andre klubber. Thor Lyder er antakelig en av få trenere som står bak både sprint-, 1500 m- (innendørs), halvmaraton- og maratongull i NM.

Den staute Oppsalgutten forteller beskjedent at han har fått utrettet veldig mye som trener, faktisk mer enn det han trodde på forhånd.

(Thor Lyder Andersen ble intervjuet av Finn A. Gulbrandsen.)

Kjersti Lien var en av Thor Lyders “disipler”.
Oppsaljenter nærmest i feltet: Vigdis Lad og Hege Normann.